Vestbirk Naturbørnehave: Velkommen udenfor

Står du midt på legepladsen i Vestbirk Naturbørnehave, er du omgivet af fuglekasser med unger, udsigt til marker og skove, hjemmedyrkede frugttræer- og buske og ikke mindst børn i fri leg, susende af sted på cykler på trafikbanen, legende i sandkassen eller byggende huler af dæk og træstubbe: kun fantasien sætter grænser. Er der ingen børn på legepladsen, er der en god chance for, vi er på tur ud i det blå med gummistøvler på. Vi går gerne til Vestbirk-søerne og den genfundne bro. Vi prøver også nye spændende steder af. Se billeder af vores ture her.

Indenfor er fuld af hyggekroge, et hjemligt køkken og elementer af natur, for eksempel hylder i træ, billeder af fuglene udenfor, malerier af ræve i rigtig størrelse og træer med dyr i. Selvom vi ikke er så meget indenfor, fordi vi tror på at uderummet giver så meget mere plads til at være barn, skal inderummet være hjemligt og rart. Herunder teksten kan du få et kig ind børnehaven, ude og inde.

Vi er en lille børnehave med plads til 30 børn og 6 pædagoger. Det giver nærhed og tryghed, fordi børnene kan overskue børnehaven og kender alle her.

Vi bor i byens gamle bageri, der er tæt på Vestbirk friskole og SFO. Fortsætter dit barn på friskolen efter naturbørnehaven, er det altså i kendte, trygge rammer.

Læs artiklen om Vestbirk Naturbørnehave i Horsens Folkeblad

Forældrebestyrelse og friskole

Vi er en privat børnehave, som er en del af Vestbirk Friskole. Vi har dog "selvstyre", hvoraf vores driftige forældrebestyrelse er en værdifuld medaktør.

Forældrebestyrelsen holder børnehaven på ret kurs i forhold til værdier, forældreønsker, principper og økonomi. Desuden sørger de for alt PR-arbejde, fondsøgninger og andet praktisk arbejde, der er essentielt for børnehaven

Helt konkret og mærkbart for dig som forældre og børn, sætter bestyrelsen gang i arrangementer, holder forældrekaffe, inden vi går på ferie, og du kan altid kontakte bestyrelsen, hvis du har forslag til arrangementer, vil drøfte principper eller hvis du er ny forælder, og generelt gerne vil vide mere om, hvad der rører sig omkring børnehaven. De er altså et vigtigt link mellem forældrene, personale og børnehaven som helhed.

Til den årlige generalforsamling i september er det muligt at stille op til en af bestyrelsens poster: formand, næstformand, to menige medlemmer og to suppleanter. Der afholdes 6 bestyrelsesmøder af 2 timers varighed årligt.

Se hvem, der sidder i bestyrelsen lige nu under kontakt.

Vi er en del af Vestbirk Friskole, men har "selvstyre". Det vil sige værdier, pædagogik, forældrebestyrelse og så videre er vores egen.